De Stichting Vrienden van de Werenfriedkerk is per 2 juli 2019 aangemerkt als ANBI. ( Algemeen Nut Beogende Instelling). De Stichting heeft aan alle voorwaarden voldaan om in aanmerking te komen voor de ANBI-status. Eén van de voorwaarden is dat beleidsplannen en de financiële verantwoording beschikbaar zijn op de site. Deze stukken zijn dan ook voor eenieder op onze website in te zien. Neem gerust eens een kijkje op onze site https://www.vriendenwerenfriedkerk.nl/over-ons/beleidsnota. Ook het jaarverslag over 2018 vindt u daar terug.

Verder kan een instelling alleen een ANBI zijn, als ze zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut. Ook aan die voorwaarde voldoet de Stichting ruimschoots.

Wat zijn de voordelen van de  ANBI-status?

Voor organisaties is het belangrijk om een ANBI verklaring van de belastingdienst te hebben, niet alleen voor de organisatie zelf: het maakt ze aantrekkelijker voor donateurs. Voor u als Vriend is het prettig te weten dat uw gift aftrekbaar is voor de belasting. Hieronder ziet u de belangrijkste voordelen van de ANBI-status. U kunt uiteraard ook de website van de belastingdienst raadplegen.

De (gewone) ANBI- status heeft de volgende fiscale voordelen:

• Uw giften aan een ANBI zijn onder bepaalde voorwaarden voor de inkomsten- of vennootschapsbelasting aftrekbaar. Op de website van de belastingdienst worden de voorwaarden verder toegelicht.
  • Een ANBI hoeft geen erfbelasting of schenkbelasting te betalen over erfenissen en schenkingen die de ANBI ontvangt en inzet voor het algemeen belang.

Wanneer u vragen heeft kunt u contact opnemen met de penningmeester Yvonne de Jager, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..