15 - 21 Oktober, 2018
20 Oktober
  • Expositie in Werenfriedkerk van Marieke Laverman
    12:00 - 17:00

Ook op zondag geopend van 12.00 - 14.00 uur, voorafgaand aan het concert van popkoor A Sign of Friendship

De eerste expositie die door de Stichting Vrienden van de Werenfried wordt gehouden toont schilderijen van Marieke Laverman. De schilderijen hebben zeer toepasselijk monumenten van Westervoort tot onderwerp. Met twaalf van de schilderijen heeft ze een kalender voor 2019 samengesteld die ook op de tentoonstelling te verkrijgen zal zijn.

In het weekend van zaterdag 20 en zondag 21 oktober zijn de schilderijen te zien in de Werenfriedkerk. Vrij toegankelijk op zaterdag van 12.00-17.00 uur, op zondag van 12.00-14.00 uur. Aansluitend vindt het concert plaats van popkoor “A sign of Friendship” uit Didam, van 15.00-17.00 uur, de kerk opent hiervoor om 14.30 uur.

Marieke Laverman woont nu ruim twee jaar in Westervoort. Ze schildert en geeft schilder- en tekenles in haar atelier aan verschillende groepjes enthousiaste cursisten. Haar eigen werk bestaat uit aquarellen, tekeningen en olieverfschilderijen. Vaak zijn bloemen of tuinen onderwerp van de realistisch of abstractere werken. Na het afronden van de Klassieke Academie richtte ze zich geheel op het schilderen. Voor die tijd was ze jaren werkzaam binnen het erfgoedbehoud (monumentenzorg). Afgelopen zomer heeft ze haar liefde voor historische panden en locaties gecombineerd met het schilderen. Twaalf locaties in Westervoort zijn in olieverf op doek of paneel terecht gekomen en dienen als kalenderplaat in een kalender 2019. Het leek haar heel erg toepasselijk om de schilderijen in de Werenfriedkerk, markant monument in de dorpskern, te exposeren. Ook de Stichting Vrienden van de Werenfried was enthousiast over dit idee. www.mariekelaverman.nl

De Stichting is opgericht om het eeuwenoude monument te behouden voor de samenleving van Westervoort en open te stellen voor allerlei evenementen. Zo zijn er al meerdere concerten gehouden. Dit wordt de eerste expositie die in de Werenfried te zien zal zijn. De toegang tot de expositie is gratis. Een deel van de opbrengst van de verkoop van kalender en schilderijen gaat naar de Stichting en draagt daardoor bij aan onderhoud van het kerkgebouw. Bestel uw kaartjes voor het concert hier:  https://www.vriendenwerenfriedkerk.nl/activiteitenof in de voorverkoop bij Cigo, Huis ter West of Wieleman zalencentrum.

21 Oktober